Bloggen? Gebruik OBAMA

Elke dag een blog schrijven, dat is niet voor velen weggelegd. Tijd en inspiratie ontbreken. Maar ook: hoe pak je een blog aan?

Gebruik het OBAMA-model. Dat biedt houvast en zorgt ervoor dat zelfs de eenvoudigste aanleiding kan inspireren tot een moeiteloos en snel schrijfproces.
OBAMA staat voor de indeling van je blog die ik aanbeveel: Observatie, Betekenis, Aanbeveling en Maak Af. Voor elk onderdeel het liefst één alinea. Natuurlijk zijn er ook andere indelingen mogelijk, maar kijk even mee.
Observatie
Houd een boekje bij de hand waarin je eigenaardigheden, bijzonderheden en uitmuntendheden noteert die je elke dag tegenkomt. Met een van die observaties begint je blog. Schrijf bijvoorbeeld een alinea over het schip dat door jouw bemiddeling ter reparatie wordt aangeboden in een werf in Singapore. (Om maar eens een voor de hand liggend voorbeeld te gebruiken.) Eén alinea is genoeg. Foto'tje erboven en het begin van je blog is er.
Betekenis
De volgende alinea gaat over de betekenis die je aan jouw observatie toe wilt kennen. Bijvoorbeeld dat het zo handig is dat er overal op de wereld scheepswerven zijn. Zo kunnen reders hun reparaties afstemmen op hun reisschema en veel tijd en geld besparen. (Om maar bij het voor de hand liggende voorbeeld te blijven…) Als je genoeg inspiratie hebt, kun je van dit onderdeel ook gerust twee of drie alinea's maken.
Aanbeveling
De alinea die daarop volgt, moet de lezer 'in zijn zak kunnen steken'. Geef deze alinea de inhoud van een aanbeveling. Dat kan een advies zijn ('kom met uw schip ook bij mij, ik regel de reparaties wel…') maar ook een oproep, bijvoorbeeld om ergens naar te kijken ('kijk hier naar dit prachtige wereldwijde netwerk van scheepswerven…')
Maak Af
Sluit je blog dan af met een zogenaamde uitsmijter. Een zin die verrast en die blijft hangen. Vaak lukt het wel om die te vinden als je lekker aan het schrijven bent. En als het niet lukt, blijf er dan niet in hangen. Verwijs dan gerust met een link naar een andere blog die je schreef over een verwant onderwerp.
Zo, je blog is nu klaar. Een mooie, betekenisvolle en aandachttrekkende titel erboven en publiceren maar.
Onthoud OBAMA, die je helpt snel en efficiënt te bloggen.
Rijk Willemse

Ook interessant

Animaties, infographics en films voor Alliander
Interimadvies en communicatie gemeente Berg en Dal
Animatiefilms en webplatform The Phosphorus Challenge
Jaaroverzicht film en animatie 2016
Corporate identity internationale onderneming
2016-11-08
E-learning en online communicatie RIVM
Een nieuwe naam, een nieuwe ‘brand’ in agro
Innovatieve huisstijl en website advocaten-notarissen
Mercachem. Visual identity for modern-day chemistry
Terug naar boven